ETEX pretberzes piedeva tiek ielieta automašīnas dzinējā

ETEX – inovatīva enerģijas taupīšanas tehnoloģija visa veida mehānismiem

Latvijas inženieri un zinātnieki kopā ar saviem ārzemju kolēģiem, intensīvi strādājot, piecos gados ir radījuši, patentējuši un kopš 2020. gada piedāvā tirgū jaunu enerģijas taupīšanas tehnoloģiju visa veida mehānismiem — ETEX, kas, pēc RTU veiktajiem pētījumiem, ievērojami samazina metāla nodilumu, atjauno metālisko pārklājumu, radikāli samazina berzi, kā rezultātā samazinās resursu patēriņš. Turklāt tas ir videi draudzīgs un bioloģiski noārdāms produkts. Par šo unikālo produktu iztaujājam produkta attīstītāju SIA CrossChem.

Kas ir ETEX?

Tas ir triboloģiska sastāva produkts, ko pievieno berzes mezglos: motoros, pārnesumu kārbās, reduktoros, tiltos, hidraulikas sistēmās un daudz kur citur. Produkta pamatā ir 35 miljonus gadu sens ģeoloģiskas izcelsmes minerāls, kas tiek rūpīgi attīrīts, smalcināts līdz 3 mikronu lielumam, tad pievienots konkrētajam ETEX produktam, kurā pavisam ir trīsdesmit dažādas sastāvdaļas, veidojot daudzkomponentu silikātu maisījumu ar slāņainu struktūru.

Izmantojot šo produktu, uzlabojas mašīnu, iekārtu un mehānismu energoefektivitāte un samazinās transportlīdzekļu uzturēšanas izmaksas. Viena no galvenajām priekšrocībām ir iespēja mehānismus apstrādāt, tos neizjaucot, darbojoties ikdienas darba režīmā normālas slodzes apstākļos. ETEX faktiski uzaudzē jaunu metāla slāni, kas, mehānismam turpinot darboties, nodilst, tādējādi neļaujot dilt pašas detaļas virsmai.

Kur ETEX izmanto?

CrossChem pretnodiluma produkta ETEX līnija ir visai plaša un specifiski paredzēta katram konkrētam mezglam:

  • benzīna un dīzeļdegvielas dzinējiem,
  • mehāniskajām un automātiskajām transmisijām jeb ātrumu pārnesumu kārbām,
  • rūpnieciskajai transmisijai un asu pārnesumiem,
  • rūpnieciskām hidrauliskām sistēmām un daudz kam citam.

Produkti pieejami gan vieglajām, han smagajām automašīnām, gan industriālajai rūpniecībai.

Kā notiek apstrāde ar ETEX?

ETEX pievieno tieši dzinēja eļļas sistēmā vai smērvielā. Jāatzīmē, ka ETEX pievienojam motoreļļai tikai tad, kad tā ir nostrādājusi vismaz 3000 km vai 100 motorstundu. Jaunās eļļas satur ZDDP piedevu, kura nepieļauj ETEX iespēju piekļūt metālā virsmām. Pēc minētā darba stundu vai kilometru nobraukuma ZDDP piedeva ETEX vairs nevar kaitēt. Tātad ETEX pievieno mazliet iebrauktai eļļai, ļaujot tam mezgla darbības laikā iekļauties metāla berzes punktos. Piedeva veido pārklājuma slāni, kas saglabājas 50−75 tūkst. km vai 2000 darba motorstundu, tāpēc ETEX nav jāmaina kārtējā eļļas maiņā vai apkopē, piedeva nav jāpievieno atkārtoti tās darbības laikā, jo ETEX jau ir sistēmā un turpinās savu darbu neatkarīgi no eļļas maiņām.

ETEX strādā?

ETEX daļiņas kā magnēti reaģē uz berzes punktiem, nonākot berzes punktā, ETEX daļiņas turpina sadalīties un pamazām iekļaujas metāla pamatvirsmā, attīrot to no netīrumiem un smērvielu sadalīšanās nogulsnēm. Nākamajā solī atbrīvojušies minerāli aizpilda, uzaudzē un izlīdzina metāla virsmu, samazinot berzi, līdz ar to palielinot mehānisma ekspluatācijas efektivitāti un samazinot darbam nepieciešamo resursu apjomu.

ETEX berzes punktā izveido izturīgu, aizsargājošu sintētiska minerāla un metāla slāni ar augstu nodilumizturību un ievērojami samazinātu berzes koeficientu. ETEX izveidotais pārklājums berzes punktā ļauj darboties pat smērvielas trūkuma vai pilnīga zuduma apstākļos.

No kurienes ir ETEX?

Produkta zinātniskais pamatojums meklējams 20. gadsimta 70. gados Krievijā, kad tika pētītas iespējas mazināt metāla nodilumu. Perestroika laikā šo pētījumu zinātniski tehniskā bāze iegūla plauktos un sāka pārklāties ar putekļu kārtu, līdz 2005. gadā viens no agrākajiem speciālistiem atsāka darbu pie šī projekta. Kopš 2015. gada tam pievienojās Latvijas zinātnieku un entuziastu komanda, radot produktu ar nosaukumu ETEX. Latvijā tam tika veikti
fizikāli ķīmiskie testi, kā kompetences organizāciju piesaistot RTU un tās Tribotehnoloģiju nodaļu. Rezultāti bija tik pārsteidzoši, ka SIA CrossChem nevarēja ilgāk paturēt šo produktu noslēpumā un 2020. gadā uzsāka tā masveida
ražošanu.

Kādi ir ETEX plusi?

Svarīgākie ieguvumi ir resursu (benzīna, dīzeļdegvielas vai elektrības) ietaupījums un palielināts mašīnas un mehānisma ekspluatācijas ilgums. Veidojoties aizsargslānim, motorā ir labāka kompresija un kvalitatīvāk sadeg degviela, kas arī samazinās izmešu daudzums.

Jo mazāka berze, jo zemāks enerģijas patēriņš − samazinot berzi par 25 %, resursu patēriņš samazinās par 10 %. Autotransportam varam samazināt degvielas patēriņu par 5−10 %, enerģijas patēriņu par 8−15 %. Savukārt vibrāciju un troksni ETEX samazina par 30 %.

Turklāt piedeva ļauj palielināt transmisijas un motoreļļas kalpošanas laiku, kā arī stabilizēt un palielināt kompresijas un eļļas spiedienu.

Viss kopumā samazina ekspluatācijas izmaksas. Mūsu eksperti aprēķinājuši, ka ETEX lietošana atmaksājas pēc nobrauktajiem 1000 km vai iekārtu 100 darba stundām.

Kā pārbaudīt ETEX efektu?

Ir vairāki veidi, kā notestēt produkta iedarbību, piemēram, motoriem un citiem mehānismiem var izmērīt vibrāciju pirms un pēc ETEX lietošanas, var pārbaudīt izmešu CO/CO2, dīzeļmotoriem dūmainību un citus parametrus, kas radikāli atšķiras pirms un pēc apstrādes ar ETEX. Viens no efektīvākajiem veidiem ir izmērīt kompresiju. To esam darījuši neskaitāmas reizes. Motoriem ar nobraukumu ap 200 000 km kompresijas indikatori pēc apstrādes ar ETEX atgriežas uz sākotnējiem rādītājiem. Pirms dažām nedēļām ar ETEX apstrādājām koģenerācijas stacijas motoru un ieguvām fantastiskus rezultātus − faktiski iedevām otru elpu gana ilgi kalpojušam motoram.

Pārnesumkārbās, gultņos un citos mehānismos ETEX izstrādājuma darbību var pārbaudīt, izmērot darba temperatūru, jo piedeva samazina siltumu līdz sākotnējiem parametriem.

Tiek mērītas dzinēja vibrācijas pēc ETEX pretberes piedevas pievienošanas dzinējam
Tiek mērītas dzinēja vibrācijas pēc ETEX produkta pievienošanas vieglā auto dzinējam.

Šī produkta labās īpašības jau lieto tādi uzņēmumi kā OMNIVA, UPS, BalticOvo un daudzi citi. Turklāt ETEX ir palīdzējis mūsu autosportistam Matīsam Mežakam izcīnīt čempiona titulu BATCC čempionātā, par ko CrossChem ir liels prieks un lepnums.

Nākamais ETEX evolūcijas solis?

Tirgus ir diezgan piesātināts ar dažādām piedevām, jo katrs sevi cienošs ķīmiķis uzskata, ka var saražot kādu piedevu, kas īsāku vai ilgāku laiku sniegs kādu labumu mehānismiem. Esam ieplānojuši radīt savu eļļu jau ar pretberzes piedevu. Berze ir problēma, ar kuru cīnās visas eļļas ražošanas kompānijas. Esam tikušies ar vairākiem globāliem eļļas ražotājiem, piemēram, Mobile, BP un Total. Turklāt CrossChem ar tām jau ir izveidojusies laba sadarbība mūsu pamatprodukta AdBlue sakarā. Taču ražot ETEX nozīmētu veikt kardinālas izmaiņas ražošanas procesos, tas kompānijām būtu jāplāno vairākus gadus uz priekšu, bet, kā jau katrā gigantiskā uzņēmumā, birokrātija tur ir neiedomājama. Tāpēc mēs izlēmām paši ražot ETEX eļļu, to paredzēts uzsākt jau nākamajā gadā.

Kur ETEX var nopirkt?

Pie CrossChem, interneta veikalā un CrossChem pārstāvjiem. Bāzes transporta vai mehānisma veidam esam jau saražojuši attiecīgi nepieciešamo ETEX produktu, bet sarežģītiem un lielākiem mehānismiem, piemēram, koģenerācijas stacijām, kuģu motoriem, vēja ģeneratoriem izstrādājam individuālus risinājumus.

Šis raksts oriģināli publicēts žurnālā Saimnieks (Decembris, 2020).