Starptautiskā Jūrniecības organizācija (IMO) 2023. gada jūlijā apstiprināja jaunu globālo klimata stratēģiju, kuras mērķis ir līdz 2050. gadam panākt nulles siltumnīcefekta gāzu emisijas kuģniecībā. Stratēģija paredz pakāpenisku emisiju samazināšanu – vismaz par 20% līdz 2030. gadam (mērķis 30%), par 70% līdz 2040. gadam (mērķis 80%) un pilnīgu dekarbonizāciju līdz 2050. gadam.
03.11.2025.
Lai gan IMO šī gada oktobrī ir nolēmusi par vienu gadu atlikt Net-Zero stratēģijas īstenošanu, virziens paliek nemainīgs – tīrāka degviela, mazāk emisiju un ciešāka sadarbība jūras transporta nozarē. Šī pauze sniedz iespēju iesaistītajiem pielāgot tehnoloģijas, lai nodrošinātu ilgtspējīgas un reālas pārmaiņas.
Vienlaikus Eiropas Savienība ir paplašinājusi EU ETS, 2024. gadā iekļaujot tajā arī kuģniecības nozari. Kuģi, kas šķērso ES ostas, tagad maksā par radītajām CO₂ emisijām. Līdz 2026. gadam plānots segt 100% emisiju apjomu noteiktos maršrutos.
‘’Veidojas jauns ekonomikas modelis kuģniecībā – emisijas kļūst ne tikai par vides jautājumu, bet arī par izmaksu un konkurētspējas faktoru. Uzņēmumi, kas savlaicīgi ievieš risinājumus emisiju samazināšanai un energoefektivitātei, gūst reālas tirgus priekšrocības,” – norāda Ričards Andersons, CrossChem valdes priekšsēdētājs.
Kad būs pilnībā ieviesta Eiropas Savienības emisiju maksājumu sistēma, kuģniecības uzņēmumiem būs jāmaksā par katru radīto CO₂ tonnu. CrossChem redz šīs pārmaiņas kā iespēju veidot gudrāku un tīrāku kuģniecības industriju ar produktu klāstu – kvalitatīvi ķīmiskie risinājumi, tostarp AUS40 NOx emisiju samazināšana, tieši ietekmē degvielas patēriņu, dzinēju darbspēju un kopējās izmaksas.
“Kuģniecības nozare šobrīd piedzīvo vienu no lielākajām transformācijām vēsturē. Agrāk galvenā prioritāte bija maršrutu optimizācija, šodien būtiska ir atbildība pret vidi. Šīs pārmaiņas nozīmē ne tikai tehnoloģisku pielāgošanos, bet arī domāšanas maiņu – no īstermiņa peļņas uz ilgtspēju. CrossChem uzdevums šajā procesā ir palīdzēt uzņēmumiem būt soli priekšā jaunajām regulām, nodrošinot risinājumus, kas ļauj saglabājot konkurētspēju,” – uzsver Māris Žuravskis, CrossChem kuģniecības produktu vadītājs.
Uzņēmumi, kas pielāgojas pārmaiņām jau šodien, kļūst ekonomiski noturīgāki un pievilcīgāki partneriem. Sertificēti produkti, laboratoriski pārbaudīta kvalitāte un pieredze palīdz klientiem šo pāreju īstenot praksē. CrossChem mērķis ir nodrošināt, lai emisiju samazināšana kuģniecībā kļūtu nevis par papildu slogu, bet par ekonomisku un reputācijas ieguvumu.
CrossChem – 100% Latvijas kapitāla uzņēmums, kurš ietilpst CrossChem International grupā un ir daļa no vispasaules ķīmisko preču ražotāju un izplatītāju ķēdes. Uzņēmuma biznesa pamatā ir ilgtspējīgu un dabai draudzīgu produktu ražošana, kas, apvienojot pasaules pieredzi, ļauj samazināt izmaksas un palielināt konkurētspēju. SIA CrossChem ražo AdBlue®, AUS40®, šķidros mēslošanas līdzekļus un auto ķīmiju, kā arī sniedz virkni ar šiem produktiem saistītu pakalpojumu.